POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
Świętochłowice, 13.02.2024 r.
POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel placówki jest działanie dla dobra
dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz
uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka
przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego
prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Podstawy prawne
1) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j.
Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2) Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych
innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);
3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.
1249);
4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia
20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury "Niebieskie
Karty" oraz wzorów formularzy "Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870)
#
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1.
Ilekroć w niniejszej Polityce jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Miejskiego Nr 3
2) placówce – należy przez to rozumieć Przedszkole Miejskie Nr 3
3) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub innych
umów, a także wolontariusz, stażysta, osoba z zewnątrz prowadząca zajęcia z dziećmi w przedszkolu ;
4) partnerze współpracującym z przedszkolem – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania
zlecone na terenie przedszkola na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, higienistka, fotograf,
inne osoby);
5) dziecku, małoletnim – należy przez to rozumieć każde dziecko uczęszczające do przedszkola
6) opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o
małoletnim, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny (osoba reprezentującą dziecko,
ustanowiona przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice
nie żyją);
7) zgodzie opiekuna dziecka – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego
z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego
należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
8) krzywdzeniu dziecka – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra
małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała.
Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia
wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać
życiu,
b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego,
nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych manipulowanie nim, brak
odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań
i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.
Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie
małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np.
pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in.
odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków
dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych
małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia,
ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem
obowiązku szkolnego;
#
9) dane osobowe dziecka – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
dziecka
10) osobie odpowiedzialnej za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem – należy przez to rozumieć
wyznaczonego przez Dyrektora Przedszkola Miejskiego Nr 3 pracownika sprawującego nadzór nad
realizacją niniejszych Standardów;
11) osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora
Przedszkola pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie
przedszkola oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Zasady stanowią Załącznik nr 1 do niniejszej Polityki. 2.Pracownicy placówki
posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy
krzywdzenia dzieci.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami,
przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
4. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
5. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko ustalone w placówce. Zasady
stanowią Załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci
§ 3.
W przypadku powzięcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on
obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji pedagogowi specjalnemu lub
nauczycielowi i dyrektorowi placówki.
§ 4.
1. Pedagog specjalny lub nauczyciel wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz
informuje ich o podejrzeniu.
2. Pedagog specjalny lub nauczyciel powinien sporządzić opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na
podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
#
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie
podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
c. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§ 5.
1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się
fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład
którego mogą wejść: pedagog specjalny, psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor placówki, inni
członkowie personelu mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół
interwencyjny).
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga
specjalnego lub psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji. W przypadku gdy
podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu. jest obligatoryjne.
3.Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może
zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji.
Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 6.
1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga specjalnego lub psychologa opiekunom z
zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Pedagog specjalny lub psycholog informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia
dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź
przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od
zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
3. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga specjalnego lub psychologa – zgodnie z punktem
poprzedzającym – dyrektor placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do
prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i
nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego
zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało
potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§ 7.
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszej
Polityki. Kartę załącza się do teczki osobowej dziecka, założonej przez specjalistów.
2. Cały personel placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły
informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych
#
informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań
interwencyjnych.
§ 8.
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko przebywające w przedszkolu (np. na
zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzeniem oraz
jego opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunami. Ponadto
należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do
ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka
krzywdzonego.
2. Wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan naprawczy, celem zmiany
niepożądanych zachowań.
3. Z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu
bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka samo nie
jest krzywdzone przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia
takiej okoliczności należy przejść do procedury z § 4.
Rozdział IV
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dziecka
§ 9.
1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa.
2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku
dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.
§ 10.
1. Pracownikom placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka
(filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub
opiekuna prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować się z
opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi
mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna
impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 11.
#
1. Upublicznienie przez członka personelu placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony
zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na
stronie youtube.com w celach promocyjnych).
§ 12.
1.Pracownik przedszkola ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz
zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
2.Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie
odrębnych przepisów;
3.Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnienia tych
danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
§ 13.
Pracownik przedszkola może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub edukacyjnych
wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
§ 14.
1. Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego
opiekunie.
2. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, pracownik może skontaktować się z opiekunem dziecka i
zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku
wyrażenia zgody, pracownik podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna
małoletniego.
3. Pracownik przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dzieckiem, nie wypowiada się w
kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także
sytuacji, gdy pracownik jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
§ 15.
1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia przedszkola.
Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Dyrektor.
2. Dyrektor , podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi
przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by
uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.
Rozdział V
Zasady dostępu dzieci do internetu
#
§ 16.
1. Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania
zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego
rozwoju. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik 6 do
niniejszej Polityki.
2. Na terenie przedszkola dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod nadzorem nauczyciela na zajęciach z
wykorzystaniem zasobów multimedialnych (tablet, komputer, monitor multimedialny);
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem nauczyciela przedszkola, ma on obowiązek
informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu.
4. W miarę możliwości nauczyciele biorą udział w projektach i kampaniach edukujących na temat
bezpieczeństwa korzystania z internetu (Sieciaki, Bezpieczne dzieci w sieci…itp.) Nauczyciel przeprowadza z
dziećmi cykliczne pogadanki (przed zajęciami wykorzystującymi zasoby multimedialne) dotyczące
bezpiecznego korzystania z internetu.
5. Przedszkole zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z
internetu (uzyskanych w ramach uczestnictwa w kampaniach i projektach edukacyjnych)
§ 17.
1. Prócz wymienionych w § 11 p.2 sytuacji korzystania z urządzeń multimedialnych, dzieci w przedszkolu nie
mają możliwości samodzielnego i swobodnego dostępu do treści znajdujących się w internecie.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki
§ 18.
1. Dyrektor przedszkola wyznacza:
Monikę Dudzińską- nauczyciel oraz Agnieszkę Podmorańską – pedagog specjalny jako osoby
odpowiedzialne za Politykę ochrony dzieci w przedszkolu.
2. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji
Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie
zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz
na rok, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 7 do niniejszej
Polityki.
4. W ankiecie pracownicy przedszkola mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki
w placówce.
5. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci organizacja konsultuje się
z ich rodzicami/opiekunami dzieci.
#
6. Osoby, o których mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonują opracowania wypełnionych przez
pracowników przedszkola ankiet. Sporządzają na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie
przekazują dyrektorowi przedszkola.
7. Dyrektor przedszkola wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom przedszkola,
dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VII
Edukacja w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
§ 19
1. W każdej grupie prowadzone są zajęcia o tematyce:
1) praw dziecka lub są one wpisane w roczny plan pracy.
2) ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem lub są one wpisane w roczny plan pracy.
3) z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej lub są one wpisane w roczny plan pracy.
4) zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w internecie lub są one wpisane w roczny plan pracy.
2. W każdej grupie dzieci zostały poinformowane do kogo mają się zgłosić po
pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
3. W placówce dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka
oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz
zasad bezpieczeństwa w internecie (broszury, ulotki, książki).
4. W placówce wyeksponowane są informacje dla dzieci nt. możliwości uzyskania
pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
§ 20.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola, dzieci i ich opiekunów, w
szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu
drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym
miejscu w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
3.Każdy pracownik zobowiązany jest do zapoznania się ze standardami ochrony małoletnich obowiązujących
w Przedszkolu Miejskim Nr 3. Znajomość i zaakceptowanie są potwierdzone podpisaniem oświadczenia-
Załącznik nr 8.